Barcelona 27.02.2013

 
 
Vaknade tidigt utav en omtänksam tjej som inte tyckte att jag skulle sova med huvudet under täcket för att det kan vara svårt att andas, egentligen kände hon sig nog mest ensam när de andra låg och sov. Fast det var inte bara jag som blev överraskad och skiträdd när hon lyfte på täcket. Vi tog en gemensan liten frukost i det lilla köket i lägenheten vi hyrt. Te och varm choklad. När alla hade vaknat till hoppade vi på buss och metro och gav oss ut på äventyr. I städer som barcelona och tillsammans med tre barn är det ett äventyr att bara ta sig till ställen. Tillslut hamnade vi på CosmoCaixa. Dagens destination.
 
Tänk om. Tänk att vara denna människan. Jag utgår från att det var ett verkligt skelett nu och inte någon konstgjord historia. Tänk om den hade vetat att den om många många år skulle ligga i en glaskub på ett museeum i Barcelona medan folk från hela världen kom och kolla in en. Det fanns säkert någon spännande text om denna människan. Kanske var det en spåtant som visste liksom. Fast antagligen visste den nog inte vad glas var ens.
 
Hittade stenar. Jag gillar stenar. Men det fanns så mycket att se och läsa. Det var ett fantastiskt ställe med texter på engelska. Så jag förstod vad texten sa men det var så mycket text och så ännu mycket mer att se. Annars hade jag kanske läst lite mer om stenar. Nu kollade jag på fågelbon och sånt istället så jag vet vad jag ska hålla mig borta ifrån. Jag gillar inte fågar lika mycket som stenar.
 
Såg en hel massa saker. Kvinnan i receptionen trodde att vi inte skulle åka mer än tre timmar och tvekade över att vi skulle åka vänta på filmen vi bokade biljetter till på eftermiddagen. Det var en sådan där stor rund film i ett stort runt rum. Alla fick 3D-glasögon och jag var extra cool och fick hörlurar så att jag slapp gissa mig till vad dem sa på spanska. Handlade om rymden, stjärnor och sådana där coola saker som man aldrig förstår hur mycket man än tänker på det, faktiskt till och med mindre ju mer man tänker på det. Avslutade hela äventyret i en regnskog med massor med fåglar i träden och krokodiler i vattnet.
 
 
 
España, Verkligheten | 2013, Cajsa Erlandsson Granemalm, barcelona, bcn, cajsa, cosmocaixa, moll meakins | |
Upp