Jakten på en Jacka

Den senaste veckan har det varit full fart på jackletandet. Dom som känner mig vet att jag har letat både vinterjacka och kappa i flera år. Nu i höstas gjorde jag beslutet att kasera min gamla kappa som jag haft sedan jag gick i 7an. Den är kort i armarna. Dragkedjan är sönder. Jag kan knappt andas när jag har den på mig. Och den var inte längre speciellt snygg. Det var helt enkelt dags. Min vinterjacka delar jag med min lillasyster och även de har vi haft i några år. Förra året tog jag över min kusins gammla vinterjacka. Av utseendet att dömma så är även den några år. Så i år täntke jag ny vinterjacka. Jag kommer bli tvungen att vara ute när jag jobbar. Jag kan inte göra som jag allra helst gör och låser in mig tills det är 20 grader ute igen. Jag fryser alltid. Mer eller mindre. Så en bra varm jacka är det som gäller. Var ett bra tag sedan jag bestämmde mig för att det får bli en fjällräven. Det är dyrt. Jag tänkte att det får bli det jag prioreterar och hoppas på att det kommer vara värt det.

Sen så kom det här med skor upp. Jag fryser alltid om fötterna. Jag brukar leva i mina adidas året runt. Mest för att jag inte får ont i fötterna av dem. När hösten kommer brukar jag be mormor om ett par nya raggsockor och sen tror jag att vintern är fixad. Jag fryser alltid om fötterna ändå. Tårna är som is. Mina gammla vinterkängor har jag haft sedan mellanstadiet och man skulle kunna säga att dem gjort sitt. Insidan är lite trasig. Och eftersom att jag fortfarande har samma storlek men skorna nu är ganska så små så måste dem har börjat krympa. Eller så har dem svällt upp av all smuts som samlats i under åren. Nya kängor blev det. Det hade jag inte räknat med. Jag Hittade svarta som var helt okej för 1000:- Sen drogs min blick till en annan hylla. Jag visste det va dyrare men skulle bara kolla. HIttade bruna, perfekta. Dubbla priset. Behöver jag säga hur det gick?

Termobyxor. Vi hade 3 par i vuxenstorlek. Pappas, mammas och mina. Mamma slängde alla förra året. Dom hade tydligen också gjort sitt. Jag kommer frysa ihjäl utan termobyxor. Har regnbyxor varje dag på jobbet. Jag tror inte att jag faktiskt har varit med och köpt termosar förut. Hittar bara snowbord byxor som inte har samma tjocklek som jag förväntade mig. Hittat en del snygga på nätet. Priset passade inte mig. Begav mig till växjö för att få tag på ett par som inte var svarta. Hittade beiga. Dom är ganska så jättelila på insidan. Men man ska väl inte kolla i dem antar jag. Tycker som vanligt det är lite fuskigt att alla killkläderna finns i snyggare färger. För samma byxa fast i killmodell fanns, då var insidan svart. "jag är tjej och därför älskar jag lila" Knappast.
Valde billiga byxan och även det kostade.

Så gjort av med 3000 och då har jag inte ens köpt min jacka ännu. För första gången har jag hittat en jacka jag vet att jag vill ha. Priset är värre. 5000:- för alla vinterkläder hade varit mycket men överkommligt. 8000:- känns inte alls okej. Men ska jag verkligen köpa en jacka som jag egentligen inte vill ha bara för att den är billigare?
Man kommer ändå ha den i några år.


När vi va på InterSport i förra veckan föll både jag och lillasyster direkt för denna. Inte sett denna färgen förut. Vi vet båda att detta är jackan vi vill ha. Hon har samma jackproblem som jag.


Detta är jackan som jag ett bra tag har planerat att köpa. Letat efter brun jacka i några år och helt ärligt så är brunt mer gångbart och jag kanske inte tröttnar så fort. Vad jag förstått så är den bra mycket mörkare i verkligheten. Så bara att lägga ut 4500:- och strunta i mina framtidsplaner. För vet inte hur jag ska kunna fixa detta.

Frågan är alltså Fjällräven eller inte Fjällräven.
Verkligheten | |
Upp